رژیم گروه‌های خونی

تاریخ ثبت: 1399/12/19

رژیم گروه خونی نوعی رژیم است که براساس گروه خونی افراد و نوع غذاهایی که هر گروه باید بخورد شکل گرفته‌است. پزشکی به نام پیتر آدمو در کتاب خود بنام” غذایی مناسب برای گروه خونی خود بخورید” این عقیده را توضیح داده که براساس گروه خونی، چه غذایی برای افراد سالم است و چه غذاهایی را نباید مصرف کنند. در این مقاله منشاء هر چهار گروه خونی و طبیعت آن‌ها توضیح داده شده‌است و عنوان گردیده که چرا هر گروه خونی آنتی‌بادی‌های خاصی را علیه گروه‌های غذایی خاصی دارد.

آنتی‌بادی، پروتئین‌هایی در بدن و جریان خون هستند که مواد بیگانه را شناسایی کرده و به آن‌ها حمله می‌کند پروتئین‌های خاصی به نام لکتین‌ها در غذاها وجود دارند که در هنگام جذب ، از غذاها آزاد می‌شوند. وقتی این پروتئین‌ها به جریان خون وارد شدند بعضی از لکتین‌ها با گلبول‌های قرمز ترکیب‌شده و موجب چسبیدن گلبول‌های قرمز و همدیگر می‌شوند که این فرایند مشکلات زیادی را برای سلامتی به‌دنبال دارد از جمله: دل‌درد، هضم ناقص، سردرد، اسهال، بیماری‌های کبدی و کلیوی.

اولین گروه خونی در انسان‌ها گروه خونی O بوده‌است ازآنجایی‌که این افراد در گذشته‌های دور شکارچی بوده‌اند و رژیم آن‌ها عمدتاً از گوشت تشکیل‌شده بود، در آن‌ها آنتی‌بادی‌هایی علیه لکتین‌های غذایی گیاهی از قبیل گندم و سایر غلات شکل‌گرفته بود که تصور می‌شود افرادی که گروه خونی و دارند باید رژیم غذایی‌شان بیشتر شبیه اجدادشان بوده، اغلب از گوشت‌ها و کمتر از غلات استفاده کنند.

گروه خونی بعدی که شکل گرفت گروه خونی A بود. ازآنجایی‌که شرایط محیطی تغییر پیدا کرده بود انسان‌ها بیشتر غذاها را خودشان از راه کشاورزی تهیه می‌کردند و کمتر به شکار می‌رفتند. بنابراین رژیم شان از گوشت‌ها به سمت گیاهان گرایش پیدا کرد. وقتی‌که رژیم عوض شد، گروه خونی A نیز شکل گرفت و بنابراین آنتی‌بادی‌های علیه لکتین گوشت تشکیل شدند. تصور می‌شود افرادی که گروه خونی ا دارند، دارای آنتی‌بادی‌هایی علیه لکتیپن های موجود در گوشت بوده و بنابراین باید گیاه‌خوار باشند یا این‌که رژیم‌شان عمدتاً از گیاهان تشکیل‌شده باشد.

گروه خونی بعدی‌ که تشکیل شد گروه خونی B بود. وقتی انسان‌های اولیه شروع به مهاجرت کردند و به آب‌وهوای جدید عادت کرده‌اند، گروه خونی B شکل گرفت. در این رژیم مواد غذایی گیاهی و گوشتی و همچنین محصولات لبنی وجود داشت. افرادی که گروه خونی B دارند مقدار آنتی‌بادی‌های خون شان نسبت به گوشت‌ها و گیاهان، کمتر از سایر گروه‌ها است و همچنین به‌همین دلیل است که این افراد نسبت‌به محصولات لبنی تحمل بیشتری دارند. آخرین گروه خونی که شکل گرفت گروه خونی AB بود. این گروه خونی خیلی کم است و حتی امروز نیز کمتر از پنج درصد جمعیت جهان گروه خونی آب دارند. گروه خونی AB در اثر تولیدمثل گروه‌های A و B با یکدیگر تشکیل گردید افرادی که در این گروه هستند تضادها و تناقضات زیادی را از خودشان نشان می‌دهند.

توصیه های غذایی:

مرغ برای کسانی که گروه خونی O و A دارند خنثی است، اما برای کسانی که گروه خونی B یا AB دارند غیرمجاز است. مثال دیگر غلاتی از قبیل گندم است دکتر آدام می‌گوید هیچ کدام از غلات برای افراد با گروه خونی O مجاز نیستند و باید از مصرف آن‌ها اجتناب شود و همچنین توصیه می‌کند کسانی که گروه خونی B دارند نیز از مصرف غلات پرهیز کنند از طرف دیگر گندم برای افرادی که گروه خونی O دارند بسیار مفید بوده و برای گروه خونی AB خنثی است. و برای هر گروه خونی لیست غذایی تهیه کرده و ارائه داده‌است.

موارد احتیاط :

ازآنجایی‌که گروه خونی یکی از مشخصات ثابت هر فرد است پیروی از رژیم گروه خونی هیچ‌گاه تنوع ندارد. بااین‌حال وقتی سن افراد بالا می‌رود شرایط پزشکی خاصی برای آن‌ها ایجاد می‌شود. بیماری‌هایی از قبیل دیابت، افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی باعث می‌شود فردی که گروه خونی و دارد از مصرف زیاد از حد گوشت‌ها اجتناب کرده و مصرف میوه‌جات و سبزیجات خود را افزایش دهد. با استفاده از این رژیم اگر تغییری در غذاها ایجاد نشود ممکن است برای فرد مشکلات جدی به وجود آید.

مصرف لبنیات در کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند، بدون توجه به گروه خونی ایجاد مشکل می‌کند.محدودیت مصرف لبنیات نیز باعث دریافت کم کلسیم و مشکلات ناشی از آن می‌شود.

افرادی که کمبود ویتامین یا کم‌خونی دارند باید گوشت بیشتری مصرف کنند تا مقدار کافی پروتئین به بدنشان برسد و این مسئله به گروه خونی ارتباطی ندارد.

خطرات احتمالی :

رژیم‌های نامتعادل در طولانی‌مدت فرد را در معرض خطر کمبودهای تغذیه‌ای قرار داده و سلامتی وی را به مخاطره می‌اندازد.

این مسئله و همچنین این واقعیت هیچ مبنای علمی برای این ادعاها وجود ندارد، استفاده از رژیم گروه خونی را مورد شک و تردید قرار می‌دهد چون در بسیاری از شرایط پزشکی باید رژیم‌های خاصی گرفته‌شده و افراد به‌دقت تحت نظر قرار بگیرند. کسانی که بیماری‌هایی از قبیل دیابت، بیماری‌های عروق خونی، اختلال در عملکرد کبد یا بیماری‌های کلیوی دارند، نمی‌تواند از رژیم گروه خونی استفاده نماید .